Dagens Næringsliv

Slik tar du oppmerksomheten du vil ha

Oppmerksomhet, kjennskap og positive assosiasjoner gjennom redaksjonell omtale i media er ikke noe du får, det er noe du tar. Noe du skaper. Her ser du eksempler på hvordan du skaper ønsket omtale. Ikke bare blogger og debattinnlegg, men reelle nyhets- og featuresaker.

Kommunikasjonsavdelingen eller kommunikasjonsbyrået ditt kan til enhver tid profilere deg redaksjonelt i media gjennom nyhets- og featuresaker. Det handler om å forstå virksomheten, kjernebudskapene og media – og bringe disse sammen. Profesjonelle journalister og kommunikatorer forstår og respekterer hverandre.

Gjennom pro-aktivt og profesjonelt arbeid kan bedriften påvirke om og hvordan den omtales.

Det er alltid «noe å skrive om». Gjennom artikler nyter du godt av den aktuelle journalistens og mediekanalens (for eksempel avisens) troverdighet. Debattinnlegg og blogger har også en verdi, men de kan ikke erstatte saker på nyhets- eller featureplass.

Omtale med rett innhold satt i system er verdifullt. Tilfeldig omtale er ofte lite verdt.

Eksempler
Her viser vi eksempler fra biladministrasjonsselskapet LeasePlan, en kompetansebedrift i B2B-markedet som finansierer og administrerer biler. De har i flere år arbeidet systematisk med kommunikasjon gjennom Brandenberger+More.

Kompetente: Dagens Næringsliv og dn.no referer til LeasePlan-tall og analyser som viser at nye bilmodeller den siste tiden har hatt en klar tendens til å være litt billigere og mye bedre enn forgjengeren. LeasePlan fremstår som kompetente på økonomi. 

Forklarer: Finansavisen skriver at bedrifter skyr elbiler, i en tid da elbilsalget til privatpersoner skyter til himmels. LeasePlan viser kompetanse og forklarer hvorfor det er slik.

Innsikt: Kapital vier fire sider til en LeasePlan-analyse som viser at selskapet har dyp innsikt i alle økonomiske aspekter ved avgiftsberegningen på biler. Og ikke minst at selskapet evner å bruke dette på en innovativ måte i rådgivningen av sine kunder.

Virker
– Det er ingen tvil om at dette hjelper oss til å vinne kontrakter. Dette gjør oss kjent i markedet og vi får troverdighet på kjernebudskapene våre, uttaler markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge.

 

Mer informasjon

Dennis Brandenberger

Gjennom systematisk og profesjonelt kommunikasjonsarbeid har vi hjulpet LeasePlan til å oppnå tillit og omdømme som en kompetansebedrift. Dersom du ønsker mer informasjon om vår metodikk og hvordan vi kan hjelpe din bedrift, kontakt Managing Partner Dennis Brandenberger,
 dennis@brandenbergermore.no, mobil 99 50 48 38.